NNEK

Klantjaarverslag 2020

NNEK Vermogensopbouw. Voordat later te laat is.

Pensioenrekening

Wist u dat u bij NNEK ook kunt beleggen voor uw pensioen? Hierbij krijgt u belastingvoordeel. De overheid stimuleert namelijk het opbouwen van aanvullend pensioen.

Bekijk factsheet

Mooie Initiatieven

Al jaren steunen wij Stichting LEF, DSI en de VV&A. Sinds 2019 hebben we er een nieuw initiatief bij: 'Reverse Mentoring'. In een notendop: in dit concept leren de senioren van de junioren. De kinderen tussen de 18 tot 25 jaar (van Friesland tot aan Brabant) van onze collega's vormen een hechte kennishub. Zo brainstormen we samen over nieuwe apps, klantcommunicatie en websites. De jongeren geven ons nieuwe inzichten, maar andersom geeft het hen natuurlijk ook capaciteiten die ze later in het bedrijfsleven kunnen gebruiken.

Maatschappij Bewust Beleggen

Wij beleggen maatschappijbewust voor u. Maatschappijbewust beleggen betekent voor ons: beleggen in goede bedrijven. U belegt bij NNEK alleen in bedrijven die een positieve impact hebben op de maatschappij. Zo sluiten we bijvoorbeeld kolenmijnen, tabaksproducenten en bedrijven die controversiële wapens produceren uit. We creëren hierdoor een win-win-win situatie: u haalt financieel rendement, u levert een belangrijke bijdrage aan mens, maatschappij én planeet en het geeft voldoening. 1+1=3!

Bekijk brochure

Wist u dat?

Uw vermogen en dat van NNEK volledig van elkaar gescheiden zijn? Mocht er onverhoopt iets gebeuren met NNEK als onderneming, dan is uw geld veilig bewaard in een afzonderlijke stichting: Stichting Noordnederlandse Beleggersgiro. Verantwoord beheer en uw veiligheid zetten wij namelijk op de eerste plaats.

Egbert Berkhoff | Directeur NNEK

"2019 was voor NNEK een geweldig jaar. Als hoogtepunt zien wij de enorme stap die gezet is op de pensioenmarkt met onze pensioenrekening. Deze stap geeft een steile leercurve voor onze medewerkers bij NNEK. Daarnaast openen we de deuren voor pensioenadviseurs om samen te werken. Op het moment dat mij gevraagd is om iets te schrijven werk ik thuis in een ‘1,5 meter’-maatschappij. De coronacrisis levert ons veel uitdagingen. Ongeduldige klanten nemen emotionele beslissingen en onze rationele hulp kan hen daar helaas niet altijd vanaf houden. Gelukkig zijn er meer mensen die de mogelijkheid gebruiken om bij te storten en te profiteren van de lage koersen. Onderzoek wijst uit dat 75% van onze klanten het bijstorten in ieder geval overweegt. Uiteindelijk beloont de beurs de geduldige belegger. Met 30 jaar ervaring kan ik zeggen dat de geschiedenis zich telkens weer herhaalt. Ik ben er trots op dat wij standvastig zijn en daardoor de langetermijnbelegger helpen met het realiseren van doelstellingen."

Theo Andringa | Directeur NNEK "Ik sluit me helemaal bij Egbert aan. Voor mij persoonlijk, maar ook voor NNEK als bedrijf, was de invoering van de pensioenrekening (opbouwende en uitkerende lijfrente) een hoogtepunt. Door onze lobby hebben wij ook voor andere vermogensbeheerders de weg geplaveid naar een veelzijdige dienstverlening. Een mooie ontwikkeling voor de branche, maar nóg mooier voor u als klant. U heeft op deze manier een breder en daardoor eerlijker aanbod gekregen. Verder ben ik hartstikke trots op de nieuwe groep collega's die hun plek hebben gevonden bij NNEK. Samen met hen gaan we nu de uitdaging aan om de doelstelling van onze klanten te bewaken. Door de dalende beurskoersen door het coronavirus is het voor ons belangrijk dat onze klanten hun einddoel in het vizier blijven houden. In deze tijd zijn we extra zichtbaar. Ik hoop dat dat meer rust biedt."

"NNEK is echt een unieke vermogensbeheerder. Natuurlijk bieden we beleggingsoplossingen aan voor u als belegger, maar we zijn ook een soort serviceprovider voor financieel adviseurs. Met alles wat we ontwikkelen, creëren we meer tijd voor adviseurs. Neem ons adviseursplatform www.nnek-kennis.nl. Hier delen we blogs, podcasts, video’s, datasheets en handige tooling. De tooling zorgt er bijvoorbeeld voor dat adviseurs beter financieel inzicht krijgen en uw portefeuille veel beter kunnen monitoren. En dit op een simpele en snelle manier.

Doordat we op verschillende vlakken meer tijd creëren voor adviseurs, kunnen ze efficiënter werken én hebben ze meer tijd voor hun klanten. Efficiënter betekent minder kosten voor de adviseur en dus voor u als klant. En meer tijd met u betekent natuurlijk een betere dienstverlening! De klantreis voor financieel adviseurs staat als een huis. De uitdaging voor de Marketingafdeling zit nu in het uitwerken voor een mooie en efficiënte klantreis voor onze beleggers. U dus. En daar kijk ik echt naar uit!"

Laura Bessems - Coördinator Communicatie & Marketing

26%

belegt periodiek. Periodiek beleggen (elke maand een beetje inleggen) is slim, want zo profiteert u van koersdalingen.

91%

van onze klanten heeft een financieel adviseur. In spannende tijden, zoals bij een beursdaling, zorgen zij dat klanten de juiste beslissingen nemen.

1,2%

van onze klanten is onder de 18 jaar. Zij hebben een Minderjarige rekening. Belegt u al voor uw (klein)kind?

"Op de Klantenadministratie zijn wij vaak het eerste aanspreekpunt voor klanten. Het gaat dan om zowel de klanten die een beleggingsrekening openen of al bij ons hebben, als ook de financieel adviseurs. In ons contact met klanten beantwoorden wij vragen en proberen wij zorgen weg te nemen. Met de vijf parttime medewerkers op de Klantenadministratie doen wij met zijn allen ons uiterste best om onze klanten zo goed en snel mogelijk te helpen. Soms kan dit al direct aan de telefoon of met een mailtje, soms kost het wat meer tijd.

We streven er altijd naar om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Of het nou gaat om het zoeken naar overzichten op onze website, een opdracht of een andere vraag, wij helpen graag.

Met de opkomst van de online aanvragen is ons werk veranderd. In plaats van gegevens invoeren is het nu vooral goed controleren. Het is mooi om te zien dat bijna alle adviseurs met hun klanten de overstap naar online aanvragen hebben gemaakt. Voor iedereen is het een mooie stap vooruit."

Marjolein Bolt -

Klantenservice

Hoe zorgen wij ervoor dat uw portefeuille in balans blijft? Ons beleggingsteam volgt de ontwikkelingen op de beurzen uiteraard op de voet en passen, indien nodig, de inhoud van de beleggingsportefeuille aan. Zo zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat de verhouding aandelen-obligaties in lijn blijft met de uw gekozen beleggingsstrategie. Door de stijging van de aandelenkoersen in 2019 en begin 2020, was het belang in aandelen in uw portefeuille te hoog opgelopen. Uw portefeuille was daardoor niet meer in balans. Wij hebben begin februari 2020 daarom een deel aandelen verkocht. Wij hebben dus voordat de koersdaling inzette ‘winst genomen’. Door de koersdalingen rondom de corona-situatie werd het belang in aandelen op een gegeven moment te laag. Wij hebben daarom aandelen aangekocht, maar dan tegen veel lagere koersen. Dit zorgt ervoor dat als de beurzen gaan herstellen, uw portefeuille niet in dat herstel achterblijft. Dit in balans brengen van uw portefeuille noemen we herbalanceren.

"Samen met ons team helpen we adviseurs om op een goede manier met u als klant over beleggen te praten. Voor veel mensen is vermogensgroei belangrijk voor hun toekomst. Hoe beter de financiële keuzes mensen maken, hoe groter de kans op een fijne oude dag. Daarom hebben wij veel contact met adviseurs en hun klanten.

Een van mijn persoonlijke favoriete manieren is de klantlezing. Wij plannen dan samen met uw adviseur een avond waarin wij u uitleg geven over slim beleggen. Dit is natuurlijk geen technisch verhaal, maar vooral een interactieve en leuke avond. Dit is heel waardevol omdat we zo mensen helpen bij het nemen van goede beslissingen.

Heel belangrijk is om de juiste verwachting te scheppen, zodat u weet dat dalingen (maar ook stijgingen) horen bij beleggen. Dit is nodig om op lange termijn een goed rendement te realiseren. Dat geeft financiële rust en zoals u misschien weet is dat een van de voorwaarden voor emotionele rust."

Michiel van Vugt - Manager Financieel Adviseurs

NNEK tijdens de coronacrisis Ja, het virus kan impact hebben op de economie en nee, dit viel niet te voorspellen. Dergelijke gebeurtenissen, met een negatieve weerslag op markten, horen bij beleggen. Dat is geen nieuw fenomeen, maar de aanleiding voor marktdalingen is altijd weer anders. In de afgelopen jaren waren aanleidingen voor dalingen bijvoorbeeld Brexit, handelsoorlog tussen China en V.S. en terroristische aanslagen. Ervaring leert dat de meeste slechte beleggingsresultaten veroorzaakt worden door verkeerde emotionele keuzes: verkopen uit angst en aankopen uit hebzucht. Laat u daar niet door leiden. Onze boodschap blijft zoals wij die altijd uitdragen: de haalbaarheid van uw vermogensdoel is niet afhankelijk van korte termijn resultaten, marktbewegingen of negatief nieuws. Met beleggingsrendement op de lange termijn op basis van een goed gespreide portefeuille heeft u de grootste kans op het behalen van uw doelen. Heeft u vragen over wat de huidige situatie betekent voor het behalen van uw beleggingsdoelen? Neemt u dan contact op met uw financieel adviseur. Hij of zij kent uw financiële situatie goed en kan u het beste adviseren. Bijvoorbeeld waarom uw beleggingen nu verkopen geen goede keuze is. Of dat het voor u juist een kans is om op dit moment extra in te leggen.

Overstappen naar NNEK

Om over te stappen moeten we uw gegevens actualiseren. Dit is nodig om u het beste beleggingsresultaat te kunnen geven. U doorloopt online een aantal vragen. Dat is binnen een paar minuten gepiept!

Hoe werkt het? Vul de velden hiernaast in. Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen zullen we telefonisch contact met u opnemen. Onze collega's van Relatiebeheer leggen dan uit hoe het traject gaat verlopen.

Uw mobiele nummer hebben we ook nodig om bij het online overstappen te verifiëren dat u de juiste persoon bent. We zullen u niet voor commerciële doeleinden benaderen via dit nummer.

Mijn rekening is verpand:

"Sinds november 2019 werk ik bij NNEK in het Accountteam. Een erg leuke functie waarbij ik de onafhankelijk financieel adviseur kan helpen. Vragen van adviseurs komen binnen per e-mail, telefonisch en ook persoonlijk tijdens een bezoek of een bijeenkomst. Voor ons team is het de uitdaging om zo snel mogelijk met een passend antwoord te komen, zodat de adviseur zich kan focussen op dat waar hij of zij goed in is, namelijk; financieel advies geven aan de klant, zodat de klant het leven kan leiden zoals hij dat wil.

Op de beurs is geen dag hetzelfde en op kantoor bij onze adviseurs ook niet waardoor je in de ochtend niet weet hoe de rest van de dag verloopt. Dat maakt het werk heel afwisselend en vol verassingen. Ik ben trots onderdeel uit te maken van het NNEK team. Met z’n allen werken we er hard aan om van toegevoegde waarde te zijn voor de adviseur. De meeste adviseurs kennen we dan ook goed en hebben we een mooie band mee. Ik hoop nog lang onderdeel uit te mogen maken van dit fantastische team."

Margo Thiele - Accountmanager Financieel Adviseurs

Tip voor verpande rekeningen

U heeft een beleggingshypotheek. Het einde van uw looptijd nadert, dus uw verpanding wordt binnenkort opgeheven. U heeft uw beleggingsrekening niet meer nodig voor uw hypotheek, dus de rekening wordt beëindigd. Of niet?

Behoud uw beleggingsrekening U kunt uw beleggingsrekening aanhouden. Zo kunt al vanaf €100 per maand vermogen opbouwen voor een mooie reis, de studie van uw (klein)kinderen of gewoon als appeltje voor de dorst.

Sinds februari 2020 loop ik stage bij NNEK. Dit doe ik vanuit mijn opleiding Marketing & Communicatie die ik volg in Almelo. Het is mijn afstudeerstage en ik ben hiervoor naar Amsterdam verhuisd. De sfeer bij NNEK is erg familiair, dus ik werd goed ontvangen! Ik heb meer duidelijkheid gekregen over zowel mijn eigen functie en taken als over de werkzaamheden van NNEK zelf. De financiële branche is een pittige wereld om zomaar deel van uit te maken. In deze korte periode heb ik enorm veel nieuwe dingen geleerd.

Vanuit mijn school moest ik een marketingvraagstuk oplossen voor NNEK. NNEK is een familiebedrijf en dat merk je aan de sfeer en cultuur. Dat gevoel wilde ik meer naar voren brengen naar klanten. Om dat te realiseren creëer ik een smoelenboek op de website én heb ik dit klantjaarverslag ontwikkeld. Ik ben trots op het eindresultaat van dit klantjaarverslag. Ik hoop dat u op deze manier een beter beeld heeft gekregen van NNEK, en dat het meer binding geeft door de drijvende krachten achter NNEK (letterlijk) te zien!

Anne ten Hove - Stagiaire Communicatie & Marketing

35

kaarsjes mag NNEK in 2021 uitblazen. Zo lang bestaan we al!

307

klanten hebben (tot nu toe) deelgenomen aan onze webinars tijdens de coronasituatie

75%

van onze deelnemers aan onze webinars vindt de beursdaling een goed instapmoment

"In een wereld waarin digitale verwerking van data een steeds grotere rol speelt, staat de IT-afdeling in de frontlinie voor wat betreft veranderingen. Zo is de veiligheid van uw data een belangrijk onderwerp. Wij laten onze systemen daarom regelmatig door gecertificeerde bedrijven testen. Zo blijven onze systemen veilig. Verder zijn zaken als standaardisatie van data-uitwisseling en het toepassen van Machine Learning, Artificial Intelligence en Big Data worden daarom ook binnen NNEK gebruikt of onderzocht. Met een geavanceerd administratiepakket is NNEK in staat om niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen snel en nauwkeurig alle klanten te voorzien van data.

Door diverse systemen slim te koppelen ontstaat een efficiënt automatiseringslandschap waar alle betrokken baat bij hebben.

Per dag worden door NNEK voor beleggende en niet-beleggende klanten gegevens uitgewisseld met diverse elektronische platformen, zoals apps en websites. Dit resulteert in vele tienduizenden elektronische handelingen per dag die de IT-afdeling faciliteert. Op deze manier heeft de IT-afdeling dagelijks enorm veel virtueel klantcontact zonder daadwerkelijk die klanten vaak te zien of te spreken. Om toch feeling te hebben en te houden met de klanten worden regelmatig lezingen en seminars van NNEK en anderen bezocht, waardoor de afstand tussen de IT-afdeling en de klant wordt verkleind."

Hessel de Haan - Hoofd ICT